The one where there was no internet - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu The one where there was no internet - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu

The one where there was no internet

Blijf op de hoogte en volg Nineke

25 November 2013 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo lieve mensen! Hier komt een extra lange blog vanuit een warm Ethiopië! Zoals je al kunt lezen in de titel is het internet hier uhm… onbetrouwbaar ;) Uraft Endetnow? Mijn weekend was heerlijk, straks hier mee over :)

Alles is hier prima! De tijd vliegt voorbij, ik zit nu al in de vierde week! Elvira en ik hebben in deze afgelopen tijd de minibus uitgevonden zodat we naar Debre Zeit kunnen wanneer we willen! Voor 1,75 Birr kun je reizen per persoon (het maakt niet uit of het 5 meter of 5 km is, prijs blijft hetzelfde) 1,75 Birr is ongeveer 7 eurocent! Verder raak ik steeds meer ingeburgerd:
• Ik krijg niet langer een paniekaanval als onze bajajchauffeur 180 graden gedraaid op zn bankje zit om met ons te praten (terwijl er voor hem op de weg van alles gebeurd)
• Mijn Ahmaarse vocabulaire breidt zich steeds meer uit (ook al is mijn uitspraak nog steeds tot groot vermaak van kinderen en collega’s :D Overigens laat ik ze dan een zinnetje als ‘gehaktbal met uien’ zeggen en dan kan ik op mijn beurt weer lachen!)
• Weet ik ook wat ‘Sweetie’ (schat) in het Ahmaars is zodat ik de kinderen ook zo kan aanspreken want die namen zijn nog steeds te moeilijk! Overigens is het woordjes ‘Tavatsj’ en de t moet je dan hard vanuit achter je keel doen. Dit veroorzaakt nog wel eens een gekke bek bij mij dus dit is ook hilarisch voor de kinderen…
• Geef ik Nederlands aan twee collega’s in ruil voor Ahmaars. Het is echt super grappig. Het Nederlands heeft klanken die zij niet kunnen uitspreken, en Ahmaars heeft weer klanken die ik niet kan uitspreken. Dus dan zitten we met z’n drieën gekke bekken te trekken om die klanken voor elkaar te krijgen! Whiiii, echt grappig!
• Ben ik trouwens wel vegetariër geworden… Ik weet niet of dat aan de lappen vlees ligt die uitgebreid worden uitgespreid bij de slager (+ vliegen) of dat het aan de geitenkopjes ligt die aan de kant van de weg verkocht worden voor de hond… Joost mag het weten, maar ik ben vegetariër!
• Lig ik heel soms wel ná 9 uur in bed!! :0

Het RT werk gaat ook super, ik zie al steeds meer verbetering! Zoals ik al eerder vertelde, er is niet veel aandacht voor het zwakkere kind. Soms verwacht de leerkracht niet eens meer wat van ze. Zo zit er ook in grade 2 (groep 4) een jochie die maar wat loopt te lummelen in de klas. Hem heb ik dus ook met RT voor rekenen. Afgelopen vrijdag besloot ik om eens in de klas te blijven en te kijken hoe de leerkracht bepaalde stof aanbiedt. Het was zo leuk, toen hij een vraag stelde en niemand wist het totdat opeens het vingertje van het jochie omhoog ging en hij gewoon het antwoord wist! De teacher was zo verbaasd!! Maar hij reageerde er super leuk op, gaf complimentjes, high five etc. Dat moment was voor mij zo voldoenend!
Door de week ben ik wel lekker druk. Dan zit ik wel van half 9 tot drie op school, ik heb wel wat tussenuren maar dan ben ik meestal bezig voor schoolopdrachten. Na schooltijd moeten we dan eten koken, huis schoonmaken (door de stof moet dat bijna om de 2 dagen wel!) wassen, boodschappen etc. Maar het weekend is wel een klein beetje vakantie hoor! Afgelopen zaterdag zijn we naar Addis Abeba (hoofdstad) gegaan. Er was daar een beurs waar allerlei projecten vertegenwoordigd waren! Heel erg mooi om te zien wat er in dit land allemaal gebeurd! Het was ook wel grappig, er liepen echt enorm veel blanken (Chinezen, Japanners, Scandinaviërs, Duitsers.. noem maar op!) Die Ethiopiërs wisten ook niet wat ze meemaakten! Een hele blanke invasie! Op deze markt heb ik ook een cadeautje uitgezocht voor mezelf die ik dan van Elvira en mij krijg, want ja… ik ben komende zaterdag jarig! (Overigens is Elvira hier meer mee bezig dan ik, elke morgen is het: Nog 7 nachtjes!! Nog 6 nachtjes! Vanmorgen kreeg ik zelfs een pannenkoek in de vorm van een 5: Nog 5 nachtjes!!!)
Na de beurs zijn we wezen zwemmen in Addis. Was echt super lekker! Het was onze eerste keer dat we hier hebben gezwommen, we waren er nog niet eerder aan toegekomen. Kijk maar eens naar de foto’s :D Was echt super! Om de dag af te maken zijn we s’avonds uit eten gegaan in een plaatselijk restaurantje. Hier hebben we gegeten voor zo’n 6 euro per persoon (voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht) wat ik erg goedkoop vond maar wat hier relatief duur is!!! Vaak gaan we met wat collega’s tussen de middag eten in een restaurantje bij de school. Dan eten we Enjerra (een soort koude pannenkoek) en daarop liggen allerlei stukjes voedsel, ik maak er nog wel eens een foto van. Hier kunnen we met z’n vieren mee doen en het kost bij elkaar zo’n €2,50!!
Ondertussen zijn we ook een stuk dankbaarder geworden voor bepaalde dingen. Zoals pas, was er een doosje aardbeien te koop, dat was echt een traktatie! Ongelooflijk wat was dat smullen ;) Ook geef ik nog wel eens wat Birr aan een bedelaar, en dan moet je die ogen zien! Helemaal verbaasd en dan mompelen ze: “Thank you, God bless you. God bless you, thank you!” Ik vind dat toch moeilijk hoor, soms zie je ook van die stakkers die een handicap hebben en dan krijg ik bijna tranen in m’n ogen! Je wilt heel graag wat doen maar het enige wat je kan doen is wat brood of geld geven… Maar voor hun is dat al heel wat, dus daar ben ik blij mee! Er gebeuren hier ook wel bijzondere dingen. De school groeit hier bijvoorbeeld heel hard dus er is meer ruimte nodig. Mark vertelde ons dat er op een dag een vrouw naar hem toekwam die zei: “Je moet aan al je vrienden en kennissen vragen of ze willen bidden en aan God willen vragen om het stukje braakliggende land (naast de school is een stukje land wat dus brak ligt) Het is Gods wil, dat de school dat stukje grond krijgt!” Dat is echt mooi.

Ik kom er trouwens achter dat ik nog niets heb geschreven over de kerkdienst, dus dat zal ik nog doen. (deze blog is toch nog niet lang genoeg! Zijn er overigens nog mensen die tot hier lezen???) Elke zondagmorgen hebben we een dienst in een Fellowship waarin internationale mensen en Ethiopiërs zitten. Elvira en ik zitten op het kerkkoor waarmee we elke woensdagavond repetitie hebben en zondag ‘treden’ we dan op. De zondag is hier wel echt iets om naar uit te kijken. Het is erg gezellig! We hebben niet een vaste dominee, maar soms komt er een dominee uit Addis, of een zendeling uit de buurt etc. Na de dienst praten we dan nog gezellig na. Komende zondag zijn we als hele gemeente uitgenodigd om bij wat Ethiopische vrouwen Bunna (koffie) te komen drinken….

Wel, ik heb mijn hart weer kunnen luchten! Ik hoop dat jullie een beetje door het verhaal konden komen. Tot snel, lieve mensen!
Liefs,
Nineke

  • 25 November 2013 - 14:14

    Bertina:

    Wauw dat klinkt heel cool allemaal:D weetje dat hier de bus ook gewoon 1 vast bedrag heeft en dat je hier ook vet goedkoop uit eten kunt:) Herkenning in een hoog stadium dus:D succes en geniet ervan daar:) dikke hug van ikke:)<3

  • 25 November 2013 - 14:30

    Tante Hettie:

    Nou Nineke zo te lezen heb je het best naar je zin. Ik kan me voorstellen dat je daar geen vlees eet. Wij krijgen van Heleen ook wel foto's te zien waar wij ook onze twijfels bij hebben. Is het eten voor de rest wel te pruimen? Is het daar nu zomer? En erg warm? Jullie zijn dus een echte attractie als jje in de stad loopt met je blonde haren. Leuk weer even een berichtje van je gehad te hebben.groetjes tante Hettie

  • 25 November 2013 - 15:05

    Tante Els:

    Wat een belevenissen!! Geweldig dat je dit allemaal meemaakt. Je hebt best wel een vol programma. Geniet van dit alles. Groeten van tante Els

  • 25 November 2013 - 15:40

    Mama:

    Hoi meissie,
    Ik heb weer genoten van je verslag en je foto's. Als je thuis bent,eten we weer lekker vlees met ANDIJVIE!!!!
    Geniet maar en we spreken elkaar wel weer over skype. Groetjes van mij.

  • 25 November 2013 - 15:50

    Gerdien Schra:

    Heerlijk om te lezen :)

  • 25 November 2013 - 19:06

    Geneva:

    Hee,
    Wat leuk om je belevenissen te kunnen volgen :)
    Doe maar voorzichtig in dat enge busje!
    En ik heb de vraag gelezen of we je blog wel tot het zover lezen..
    Dus ja, je blog is zo leuk dat iedereen het vol interesse tot het einde leest ;)
    Geniet van je tijd daar..
    Groetjes aan Elvira!
    En alvast een fijne verjaardag gewenst!
    Liefs Geneva

  • 25 November 2013 - 19:21

    Pa:

    Dag Nien,
    Inderdaad nog enkele nachtjes slapen en je bent jarig.
    Even een vraagje: wanneer vier je je verjaardag? Net als vroeger op de dag zelf?
    De jarige mag bepalen wat we dan eten, net als vroeger. Heb je al een idee?
    Nog een vraag, wie worden er uitgenodigd en worden ze weer thuisgebracht (net als vroeger). Zullen we maar in de uitnodiging schrijven dat ze de zwemspullen moeten meenemen?
    Ik hoor wel,
    xxxjes pa



  • 25 November 2013 - 20:16

    Heidy:

    Ha Nien,

    Als jij denkt dat er halverwege gestopt wordt met het lezen van jouw blog, dan heb je het goed verkeerd... ik zei juist zaterdag tegen Johan, dat je het vast te druk had, omdat we nog geen blog hadden gezien.. meestal komt deze namelijk op zaterdag binnen... Het is echt super leuk om te lezen hoe jij je daar vermaakt en bezig bent. Geniet er maar goed van........want inderdaad er zijn al 4 weken voorbij.... en we zullen zaterdag aan je denken hoor, als je jarig bent ;)

    xxjes Heidy

  • 25 November 2013 - 22:50

    Henny:

    Wel Nineke,

    Schrijf gerust nog meer..........'t is genieten om t te volgen.
    Succes ,de groetjes aan Elvira....en we kijken weer uit naar je volgende blog

  • 26 November 2013 - 18:49

    Tante Tinerke:



    He Nineke,

    Wat was je laat met het sturen van het nieuws. Ik was al bang dat je zo druk was dat het er bij inschoot.

    Wat leuk dat je het zo goed naar je zin hebt, geniet ervan want de tijd is snel voorbij.
    Hoe vind je enjarra. Ik vond het niet zo bijzonder, de kruiden en de groeten moeten er smaak aanbrengen. Ik heb het ook gegeten, maar kreeg last van mijn maag van al die scherpe kruiden.

    Fijn dat het les gegeven ondanks een vreemde taal zo leuk gaat.

    Ik wacht weer met spanning af op je volgende blog.

    Op je verjaardag zal ik aan je denken.

    Groetjes en succes

  • 29 November 2013 - 16:23

    Tante Annet :

    hoi ni ne ke gefeliciteerd met je verjaardag DV morgen fyn dat het zo goed gaat gr de buurtjes

  • 30 November 2013 - 11:02

    Rens En Inge:

    Hoi Nineke.

    Vanuit een fris Nederland hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    We wensen je een goed en gezond nieuw levensjaar toe.
    Helaas kunnen we je niet persoonlijk de hand drukken..........-:)
    We wensen je een heel fijne dag en God`s zegen op je werk.
    Geniet ervan!

    Rens en Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Debre Zeyit

Nineke

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 10321

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 24 Januari 2014

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: