The one where my laptop died - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu The one where my laptop died - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu

The one where my laptop died

Blijf op de hoogte en volg Nineke

04 Januari 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo allemaal!
Gelukkig nieuwjaar! Ik wens jullie allemaal een gezegend 2014.
Afgelopen week was onze 2e vakantieweek en we hebben weer heel wat beleefd ;) Maandag zijn we met Ephraïm, onze vriend en chauffeur, erop uit gegaan om wat van de omgeving te zien. We gingen eerst naar een art gallery, deze lag helemaal in een achterbuurt dus onze verwachtingen waren niet zo hoog. Bleek het dus wel vet mooi te zijn! Allemaal schilderijen over Ethiopië. Ephraïm vertaalde voor ons wat de gids zei.
Debre Zeit ligt tussen allemaal meren ontstaan door vulkaanuitbarstingen. We hebben er deze dag 3 kunnen bezoeken, was heel erg mooi! Tussendoor zijn we ook nog naar de Ortodoxe kerk geweest. Ons was verteld dat we daar nooit inkwamen maar Ephraïm loosde ons zo naar binnen. We waren wel even orthodoxe voor het moment. Dit was wel heel bizar. We moesten onze schoenen uitdoen. Om ons heen sloegen mensen een kruisje, knielden neer en vervolgens kustten ze beide deurposten voordat ze naar binnen gingen. Binnen was een ruimte voor mannen en een ruimte voor vrouwen. Het deed me heel erg aan de tabernakel denken, er was ook een heilige der heiligen waar alleen de priester in mocht. Het was heel bijzonder…
Dinsdag zijn we op bezoek geweest bij Maranatha farm, wat een kippenboerderij is. Daar kregen we zelfs oliebollen! ’s Avonds waren we uitgenodigd bij Alfa farm om samen de jaarswisseling te vieren. Zij hadden nog wat dode kalfjes en biggen dus we zijn die avond ook nog hyena’s wezen spotten. Is weer iets anders om je oudejaarsavond mee door te brengen! Verder is eigenlijk de hele jaarwisseling een beetje langs me heen gegaan, het is gewoon zo anders.
Woensdag hadden we de wekker op kwart voor 6 staan dus dat was een kort nachtje. We zijn richting Addis gereden met een groepje. Ten noorden van Addis is een ravijn die wilden we bezoeken. Dat duurde nog wel even, er was een weg opengebroken dus we zijn flink verdwaald. Uiteindelijk kwamen we zelfs in een sloppenwijk uit. De weg was NIET gemaakt voor auto’s… Het was wel heel bijzonder om de manier van leven hier te zien. De kinderen vonden het ook helemaal leuk om blanken te zien! Foreign, foreign! (vreemdeling) Uiteindelijk kwamen we op de goede weg. Deze was echt prachtig. Eerst door de bergen waar we nog wat apen gezien hebben en daarna door een uitgestrekt geel landschap, echt Afrika. Naar zo’n anderhalf uur kwamen we in het goeie dorpje. Het hele dorp liep uit om ons te zien! We gingen een eindje wandelen en ze volgden ons gewoon allemaal. Was wel grappig. Het ravijn was echt adembenemend mooi. Echt genieten.
Na een stop zijn we weer teruggegaan naar Addis om hier wat te eten en vervolgens weer richting Debre Zeit. Wat een dag!
Donderdag hadden we een rustig dagje, we wilden even naar de bank gaan om geld te wisselen. Tja, er waren 126 wachtenden voor ons dus dat duurde wel een poos… Gisteren was niet zo’n leuke dag, tenminste het begin. Mijn laptop is een soort van gecrasht. Het beeldscherm ligt er bijna af. Paniek! Al mijn foto’s en schoolwerk staan erop! Heel voorzichtig heb ik hem op tafel gezet en gelukkig doet hij het nu (nog) Snel een back up gemaakt van alle belangrijke dingen… ’s Middags ging ik even boodschappen doen in de buurt. Ik zag een jochie van school dus ik groette hem en vroeg hoe de vakantie was. Later kwam zijn vader er aan die me een hand gaf en meteen naar binnen loosde. Voordat ik het wist zat ik aan tafel om een koffieceremonie mee te doen. Zo bizar die gastvrijheid! Wel genieten hoor. Alleen ik had geen mobiel om Elvira te vertellen dat ik iets later kwam… Die vrouw had een hele schaal popcorn voor mij gemaakt en toen ik zie dat ik vol was gooide ze de hele bende in een plastic zak en kon ik het meenemen. We zijn ook gelijk uitgenodigd om aanstaande zondag bij hen te eten. Echt zo bijzonder!
Vandaag gaan we weer naar Addis naar de Nederlandse ambassade voor een nieuwjaarsreceptie. We hoorden dat er bitterballen waren! Oh, het water loopt me in de mond.
Verder gaat de tijd echt supersnel nu. Over drie weken ben ik al weer thuis! Echt bizar hoe snel het is gegaan. Ik heb nog zoveel te doen! Gelukkig hebben we nog een week vrij om dingen te zien al moet ik wel zeggen dat ik het lesgeven mis. In de buurt kom ik dus nog wel eens kinderen tegen, ook ‘mijn’ RT kindjes. Eén van hen zei heel trots: I’m doing the book you gave me! Omdat de kinderen na de vakantie al bijna testweek hebben, had ik een oefening boekje gemaakt om te oefenen tijdens de vakantie…
Zo, ik geloof dat dit het wel weer was. Trouwens, ik wil mijn allerliefste familie bedanken voor het nieuwjaars-groet-filmpje. Haha, heel grappig. Maar ik mis jullie wel hoor!
Lieve groetjes,
Nineke

  • 04 Januari 2014 - 11:43

    Henny:

    Ha Nineke,

    Ik loop achter in t lezen.Maar jij nu alvast De beste wensen voor t nieuwe jaar.En alles wat nodig is.Ik hoop zosnel mogelijk tijd te maken om alles te lezen....soms gaat dat zo he.
    Vast bedankt voor je verslagen hartelijke groetjes Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Debre Zeyit

Nineke

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 10331

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 24 Januari 2014

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: