The one where I was scary? - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu The one where I was scary? - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu

The one where I was scary?

Blijf op de hoogte en volg Nineke

30 December 2013 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo allemaal!!

Hoe is het daar? Fijne kerst gehad? Ik heb een heerlijke week achter de rug, mijn eerste vakantieweek. Maandag zijn we druk bezig geweest voor school dus dinsdag hadden we wel een uitje verdiend vonden we. s ’Morgens eerst het HELE huis schoongemaakt, pfff… (letterlijk een dag later ligt er al weer stof… oh jongens waar doen we het voor?) Daarna zijn we vertrokken richting ‘the circle’ wat hier de enigste rotonde in de omgeving is ofso. Daar zijn allemaal kleine shopjes, dus voor het eerst sinds 2 maanden weer eens heerlijk geshopt. Lekker afdingen enzo ;) Ik heb ook maar wat lange mouwen gekocht. s’ Ochtends en s’ avonds is het hier echt koud!

Kerst was heel erg vreemd, eigenlijk heb ik niet echt een kerstgevoel gehad zoals ik dat in Nederland altijd heb. Dat heb ik best wel gemist! Sowieso is er hier geen kerk omdat in Ethiopië kerst in het begin van Januari wordt gevierd. 1e kerstdag avond hebben we samen met de Nederlanders kerst gevierd rondom een kampvuur. Dit was de enige keer dat ik echt dat kerstgevoel had. Het was koud, zoals het hoort.. toch? Was heel erg mooi!

2e kerstdag hebben we bij het zwembad doorgebracht. Daarvoor gingen we even eten in een burgertentje wat ook wel hilarisch was. “Do you have juices today?” (sap) “Yes, we have!” “Nice, can I have an orange juice?” “We don’t have orange juice…” Haha, de halve menukaart was er niet. Uiteindelijk konden we uit drie dingen kiezen, maar goed… Het was lekker! Daarna wilden we nog ff geld wisselen bij de bank, tja dat ff kennen ze hier natuurlijk niet. Helemaal toen de stroom uitviel… Je moest zeg maar nummertjes trekken, en net toen mijn nummer aan de beurt was viel de stroom uit. Toen het 10 minuutjes later er weer op stond was diegene na mij aan de beurt. Tja, dat schiet niet op. Uiteindelijk maar naar een loket gegaan en m’n verhaal gedaan. “No, you have to go to nr. 10” Oké, ik naar loket 10. Daar in de rij gestaan om vervolgens te horen: “No, you have to go to nr. 9” Arg, are you kidding me? Maar goed, uiteindelijk kwam alles goed. Wat trouwens ook wel leuk is om te vermelden, bij zulke dingen wordt je altijd gefouilleerd. Ook bij het zwembad bijvoorbeeld. Dat hebben we nu al een paar keer gehad, maar het grappig is: Ik wordt nooit gefouilleerd! Ze kijken in m’n tas (die BOORDEVOL zit) en dan mag ik door. Ik weet niet of ik er nu lief, eerlijk, of gewoon heel eng uitzie maar het maakt me niets uit haha.

Vrijdag zijn we eerst weer bezig geweest voor scriptie, en toen zijn we begonnen met het verhuizen van de bieb. Die zit nu in een ander lokaaltje, dus alle boeken moeten worden overgezet, gestickerd, en op alfabetische volgorde in de kast komen. Dat was nog wel een hele klus, we hebben tot in de avonduurtjes doorgewerkt. Tussendoor ben ik even naar het lokale restaurantje gegaan om een enjerra-to-go mee te nemen. Ik had zelf maar een doos meegenomen, anders krijg ik het in een plastic zakje ofso. Die man was helemaal blij om me te zien, zo lief!

Zaterdagochtend zijn we eerder opgestaan om het af te maken. Voelt wel goed hoor! Het was een verassing voor Mark en Janneke, die waren een paar dagen weg. We moesten trouwens ook op hun hondje passen… Ik lig nu met een matras op de grond omdat het bed weg is, en toen ik s’ nachts wakker werd lag ze in m’n bed! Was gezellig hoor ;) Wat niet zo leuk is, is dat we nu een soort plaag van ongedierte hebben, vooral krekels. Niet zo prettig als die op je kamer zitten… ;)

Gisteren hebben we weer een mooie dienst gehad in de kerk. We hadden geen dominee dus een man uit Canada heeft gesproken over Gods plan. Hij heeft hier een theologische school opgezet en vertelde ons de wondere manier hoe dit allemaal tot stand is gekomen. Omdat we maar één dienst hebben, zijn we s’ middags een heel stuk gaan wandelen. We zijn de berg achter de kerk op gegaan, dit was echt super. (had dit keer betere schoenen aan en andere kleren meegenomen...) Gelukkig was het niet echt klimmen maar meer steil wandelen ;) Onderweg kwamen we veel kindjes tegen die op blote voetjes om geld vroegen… Toen we op de top waren, keken we uit op een kratermeer van een vulkaan. Echt adembenemend! Hier hebben we een hele poos gezeten en genoten van Gods schepping. Ethiopië is erg mooi, van de grote ruige natuur tot de kleine vogels die hier prachtig zijn! Ik hoop dat je op de foto’s een beetje een impressie krijgt.

Verder hebben we wat plannen gemaakt wat we nog meer gaan doen deze vakantie, dus het wordt vast mooi! Het enige jammer is, dat de tijd nu zo mogelijk nóg sneller gaat! Voor je het weet ben ik weer in Nederland!

Alvast een fijne jaarwisseling en een gezegend 2014 toegewenst! Ik spreek jullie snel weer!

Lieve groetjes,
Nineke

  • 30 December 2013 - 08:20

    Hettie:

    Hoi Nineke,

    Je bent alweer vroeg aan het schrijven. Wat een prachtige grote boom waar je tegen aan zit. Ja de tijd vliegt er is bijna alweer een jaar voorbij vandaag oliebollen bakken die kennen ze in Ethiopië vast niet. Nou goede jaarwisseling en nog een fijne tijd daar.

    groetjes van ome Jan en tante Hettie

  • 30 December 2013 - 09:04

    Geesje:

    Fijne jaarwisseling Nineke! Goed om te lezen dat je zo geniet daar, en nog een fijne tijd toegewenst! Liefs Geesje

  • 30 December 2013 - 09:21

    Femke:

    Nini! Zo geweldig om je verslagen te lezen! :D Ik zie steeds alles voor me gebeuren en lig dan helemaal in een deuk :) Veel plezier en succes nog!

  • 30 December 2013 - 10:04

    Bertina:

    Hihi I still like your verslagen :D Heel veel plezier en succces daar deerne!! Ik kan nie wachten tot onze Primark/V&D/MacDonalds/trein enz date :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Debre Zeyit

Nineke

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 10319

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 24 Januari 2014

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: