The one were we meet Ehtiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu The one were we meet Ehtiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Nineke Pap - WaarBenJij.nu

The one were we meet Ehtiopië

Blijf op de hoogte en volg Nineke

02 November 2013 | Ethiopië, Debre Zeyit

Dag lieve mensen!

Even een berichtje hiervandaan. Ik zal maar gewoon bij het begin beginnen…

Gisteren zijn Elvira en ik aangekomen in Addis Abeba. Na een meer gezellig praatje dan controle met de douane hebben we onze koffers opgehaald en zijn we vertrokken richting Debre Zeit. Ons wordt verteld dat het nu de minst warme tijd van het jaar is… Het is moeilijk te geloven want het is heerlijk stralend weer! Het straatbeeld is hier in één woord ‘bizar’ Overal is getoeter en geroep. Op een gegeven moment reden we op de ‘highway’ Voor ons haasten zich mensen naar de overkant, dat kan hier dus blijkbaar: Oversteken op een snelweg. Op een soort billboard werd reclame gemaakt voor LG: Life’s Good. Eronder, in de berm, zitten wat mensen die spullen proberen te verkopen. Voor onze auto probeert een jongetje te overleven. In de directe zin van het woord (ik houd m’n hart vast als hij tussen de auto’s door loopt) maar ook in bredere zin: Al lopend en ontwijkend probeert hij zijn koopwaar aan de man te brengen.
Na ongeveer 2 uur rijden komen we op plaats van bestemming. Ons gasthuis overtreft al onze verwachtingen! Het is prachtig (ik hoop snel foto’s te uploaden) We zijn er moe maar besluiten toch even om over het plein te wandelen. We gaan naar het kleuterplein. Grote bruine ogen staren mij aan. Ik ga zitten bij een groepje kinderen, wijs met mijn vinger naar mezelf en zeg: ‘Nineke’ Mompelend worden er wat namen terug gefluisterd. Ik probeer het uit te spreken maar aan het gegiechel te horen gaat me dat niet al te goed af :) Een meisje komt naar me toe en stelt zich voor. Haar Engels is goed! Ik vraag of ze wil gaan spelen en ze loopt voor me uit naar de glijbaan. De andere kinderen houden ons in de gaten en komen voorzichtig dichterbij. Een paar dappere kinderen laten zien hoe goed ze kunnen glijden! Ik vang ze beneden lachend op. Een meisje glijdt recht in m’n armen, ik geef haar een knuffel en een kus. Nu komen meerder kinderen naar me toe om me te knuffelen en voordat ik het weet heb ik allemaal bruine armpjes om me heen! Een heerlijk welkom! Ik vergeet mijn moeheid. De kinderen willen allemaal mijn hand vasthouden, helaas heb ik er maar twee. We zingen samen liedjes van ‘Read your bible’ en ‘Jesus loves me this i know’ Het klinkt prachtig. Ik merk dat een paar meisjes mijn haar wel erg interessant vinden. Als ik ga zitten op de grond graaien allemaal handjes naar ene pluk haar en voor ik het weet wordt mijn haar door een handvol kinderen gevlochten. Zelfs een paar jongens kijken geïnteresseerd toe.

S ’avonds werden we uitgenodigd om te eten bij de familie Gerritsen en hebben we gelijk onze eerste lessen ‘Ethiopië’ gehad. Onderwerp was onder andere ‘kakkerlakken’! Na een gezellige avond zijn we lekker ons bedje ingedoken!

Vanmorgen werden we wakker met allemaal vogelgeluiden (Ethiopië heeft veel (zeldzame) vogelsoorten) kindergelach en, wat wij eerst dachten de minaretoproep. Later bleek dit niet van de moskee te zijn maar van de orthodoxe kerk. Om 11 uur zijn we boodschappen wezen doen wat echt een beleving op zichzelf is. Ik voelde me trouwens echt blond… haha blond als in wit en als in dom :D Lekker eten gekookt en we hebben zelfs de kamer al geveegd. Helemaal goed van ons, toch??
Ik spreek jullie snel weer!!! En oh ja, het tijdverschil is hier toch 2 uur. Ik denk dat dit door de wintertijd komt in Nederland.

Lieve groeten,
Nineke

  • 02 November 2013 - 16:33

    Pa:

    Dag Nien,
    Bij ons het ook dik 20 graden boven nul, 's morgens 10 en 's middags de rest.
    Mijn complimenten nog, je kamer was verrassend netjes opgeruimd.
    Dat beloofd wat.
    Groeten aan Elvira en alle anderen.

  • 02 November 2013 - 17:01

    Martine:

    Hee Nieen!

    Wat gaaf om je belevenissen tot nu toe te lezen, volgens mij zit jij helemaal op je plek daar! ;)
    Geniet ervan!

    X Martine

  • 02 November 2013 - 17:02

    Diana:

    Nien!!! Wat een geweldig verhaal. Volgens mij zit je helemaal op je plekje daar! Geniet ervan meid en ik zie al uit naar je volgende verhaal!! XXX

  • 02 November 2013 - 22:25

    Lilian Van Renselaar:

    Hoi Nineke,

    Toch wel bijzonder om zo je blog te lezen... Vanavond je moeder nog horen zingen en je breur horen piano spelen... en dan zit jij in Ehtiopië!!! Gaaf hor! Ik ga je blogs volgen! ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Geniet ervan, en heel veel zegen toegewenst!

    Liefs, Lilian

  • 05 November 2013 - 09:36

    Tante Inge:

    Hoi Nineke. Fijn dat je zo goed ontvangen bent. Heel veel plezier en een goede tijd daar.
    Geniet ervan en... we houden je blog bij!
    Groetjes: oom Rens en tante Inge

  • 05 November 2013 - 11:30

    Bertina:

    Heeeeel veel succes deerne:D ik krijg nu al een brede grijns op m'n gezucht als ik je verhalen lees dus kom maar op met die verslagen:) Big hug:D

  • 06 November 2013 - 13:00

    Gerdien Schra:

    :) :) Enjoy nog meer! :)

  • 15 November 2013 - 08:08

    Henny:

    Een hele goede tijd toegewenst Nineke.Leuk je verhaal te kunnen volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nineke

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 10344

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 24 Januari 2014

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

25 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: